استراتژیک بازاریابی ویروسی

صفر تا صد بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ کانون ایران نوین

به طور مثال می‌توانید در ابتدای محتوا از یک جمله اغراق‌آمیز استفاده کنید تا مخاطب را به خواندن یا دیدن ادامه محتوا تشویق کنید. از این رو تصمیم گرفت در تمامی ایمیل‌های خود عبارت «Hotmail رایگان خود را در دریافت کنید» را اضافه کند. با این روش افراد بسیاری با این سرویس آشنا شدند و در عرض یک سال، تعداد کاربران سرویس «Hotmail»، از ۲۰هزار نفر به بیش از ۱میلیون نفر رسید. آخرین و شاید مهم‌ترین مزیت بازاریابی ویروسی هم این است که کسی را مجبور نمی‌کند محصول را بخرد یا کار دیگری انجام دهد. تلاش می‌کند با ایجاد علاقه، مشتریان را به‌سمت برند بکشاند و خریدن یا نخریدن را برعهدهٔ خودشان می‌گذارد. هدف کمپین‌های روابط‌عمومی (PR) این است که در وب‌سایت‌های خبری پربازدید غوغایی ایجاد کند و ضمناً روشی بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان و پیشبرد بهتر و سریع‌تر امور کسب‌وکار شماست.

بنابراین ، داشتن یک سری پیام ویروسی باعث تقویت اثربخشی کمپین شما می شود. بازاریابی سنتی به معنای ارتقا محصول یا خدمات شما ، ارائه بینش میزان خوب بودن ، کمک به شما و احتمالاً استفاده از ستاره های فیلم یا سوپرمدل ها است. بگذارید در اینجا مثالی بزنیم ، تبلیغات پیش بینی نشده یکی از موثرترین تبلیغات ویروسی است. اگر می خواهید مردم متوجه کمپین بازاریابی شما شوند ، باید کاری غیرقابل پیش بینی – کاری متفاوت انجام دهید. انگیزه احساسی هر فعالیت ویروسی باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در جلب توجه موفق شود.

در این نوع بازاریابی افراد تلاش می‌کنند محتوایی متفاوت تولید کنند. این محتوا باید آن‌قدر برای کاربران جذاب و دوست‌داشتنی باشد که ناخودآگاه ترغیب شوند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. به همین ترتیب، مثل‌اینکه انفجاری بزرگ رخ داده، محتوای شما سرتاسر اینترنت و فضای دیجیتال را فرامی‌گیرد. در بازاریابی ویروسی تلاش می‌شود با استفاده از محتوایی که برای کاربران جذاب است، برند یا محصولی به آن‌ها معرفی شود، در‌نهایت تعداد علاقه‌مندان افزایش می‌یابد و فروش رشد می‌کند. بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ به عنوان یک راهکار نوین در ترویج محصولات و افزایش شناخت برند می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای کسب و کارها داشته باشد. با استفاده از محتوای جذاب، ارتباطات اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی برندها می‌توانند با استفاده از بازاریابی ویروسی به تعامل بیشتر با مشتریان، افزایش فروش و بهبود جایگاه رقابتی خود بپردازند.

از هر رویکردی که استفاده می‌کنید، سرانجام تبلیغات را برای افراد درون حلقه اجتماعی خود شروع کنید. این‌ها دوستان، فالورها، لیست ایمیل فعلی، مشتریان و اعضای گروه فیس بوک شما هستند (درصورت داشتن). ما گزینه‌های اشتراکی زیادی به علاوه یک پیوند ارجاع داریم که آن‌ها می‌توانند آن را کپی کرده و با دوستانشان به اشتراک بگذارند. اکثر اشکال بازاریابی، استراتژی‌های ویروسی در میان آن‌ها، از تحقیق در مورد روندها و عادات مصرف کنندگان بسیار سود می‌برند. علاوه بر رزومه ای با کارهای رایانه ای در آن، طراحان وب اغلب مجبورند نمونه کارهایی را ارائه دهند که توانایی آن‌ها در ایجاد وب سایت را نشان می‌دهد.

امروزه برندها با تولید ویدیوهای طنز و خلاقانه تلاش می‌کنند محتوای خود را وایرال کنند. تمامی افراد محتوای ارزشمند و رایگان را دوست دارند و آن را به اشتراک می گذارند. به همین دلیل کلمه ی، “رایگان” قدرتمندترین کلمه در واژگان بازاریابی است. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. یک اصل وجود دارد که می گوید هر وقت توانستید چیزی را ببخشید، آنگاه می توانید چیزی را بفروشید. با دادن چیز ارزشمندی ممکن است امروز یا فردا سود نداشته باشید اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به زودی سود خواهید برد.

این عبارت، از کلمه ویروس گرفته شده که نشان دهنده قدرت پخش و سرایت بالای آن است. در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی، اطمینان حاصل کنید که تیم شما در پشت صحنه تلاش می‌کند تا هدف شما را افزایش دهد، اعضای مخاطب را مجدداً جذب کند و دنیا را به سمت برند شما متمرکز کند. ازآنجاکه بازاریابی ویروسی با احساسات مخاطبان سروکار دارد می‌تواند باعث وفادار کردن مشتریان شما شود. لازمه وفاداری، ایجاد حسی مثبت نسبت به برند شما است؛ کاری که یک کمپین بازاریابی ویروسی به‌خوبی می‌تواند برای شما انجام دهد. همچنین افزایش شهرت برند شما هم بر وفاداری بیشتر مشتریان تأثیر مثبت دارد.

به طور مثال یک ویدئو تبلیغاتی بامزه و خلاقانه می‌تواند اشتراک‌گذاری بالایی را به دست آورد و آگاهی از برند شما را در سطحی قرار دهد که تبلیغات دیگر قادر به این کار نخواهند بود. درست است که اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد، ولی در برخی مواقع شانس و اقبال هم به کمک می‌آید. بازاریابی ویروسی اغلب همراه با روش های دیگر بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه ویروسی این کمپین مدت ها قبل از انتشار تبلیغات تجاری، پیش پرده ها، پوسترها و سایر اشکال بازاریابی سنتی در مورد این داستان غوغایی ایجاد کرد. همین امر باعث شد بسیاری از افراد قبل از اعلام رسمی فیلم به عموم، در مورد فیلم صحبت کنند. برای ویروسی بودن و وایرال شدن مطالب لازم نیست که آن مطلب و یا محتوا پنهانی باشد.

تا سال ۲۰۰۱، Hotmail دارای ۳۰ درصد از بازار ایمیل با ۸۶ میلیون کاربر فعال بود. این نمونه‌ای از مهمترین جنبه‌های بازاریابی ویروسی است، هر مشتری به طور غیر ارادی خدمات خود را فقط با استفاده از آن ارتقا می‌دهد. مهم‌ترین چیز در مورد یک کمپین ویروسی این است که باید یک ایده‌ی اصلی جذاب وجود داشته باشد. پیدا کردن یک کمپین مرتبط که تعادل کاملی بین پیام تجاری و تصویر برند ایجاد کند، کار سختی است. در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود. توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

به همین دلیل است که "رایگان" قدرتمندترین کلمه در واژگان یک بازاریاب است. اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه، محصول یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. با ارائه رایگان ممکن است امروز یا فردا سودی نبرید، اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به زودی سود زیادی برای شما حاصل خواهد شد. یک کمپین بازاریابی ویروسی که به خوبی برنامه‌ریزی شده باشد و موفق شود، راهی مقرون به صرفه برای انتشار پیام شما خطاب به مشتریان احتمالی است. بازاریابی ویروسی تمام هزینه‌های تولید معمولی مرتبط با هر کمپین بازاریابی را دارد، اما در مقایسه با روش‌های تبلیغات سنتی مانند چاپ، بیلبورد یا تلویزیون، هزینه‌های توزیع بسیار کمتری دارد. در این مقاله به بررسی اهمیت بازاریابی ویروسی پرداخته و از مزایا و معایب آن گفتیم.

در بازاریابی ویروسی ، کاربر شبکه های اجتماعی کسی است که تصمیم به شرکت و به اشتراک گذاری محتوا می گیرد. همچنین ، درک از برند و تعامل در مقایسه با اشکال کلاسیک تبلیغات ، به طور قابل توجهی بهتر می شود. در واقع  بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی است که قادر است علاقه و فروش بالقوه یک برند یا محصول را از طریق پیام هایی ویروس مانند و به عبارت دیگر سریع و از فردی به فرد دیگر ایجاد کند. ایده این است که خود کاربران هستند که محتوا را به اشتراک می گذارند. محتوای ویروسی معمولاً یک استراتژی ویروسی را به خوبی طراحی می کند ، اما تا حدی ویروسی بودن نیز به دلیل شانس ، خلاقیت و آمادگی است.

گاهی بعضی از محتواها به‌طور تصادفی ویروسی شده‌اند، اما درصد تأثیرگذاری آن‌ها پایین است، اما با استفاده از بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده می‌توانید به حداکثر تأثیرگذاری دست یابید. البته انتظار نداشته باشید هر محتوایی که تولید می‌کنید ویروسی شود. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت در این روش از مارکتینگ، دیگران هم نقش پر رنگی ایفا می‌کنند. تنها کاری که از دست شما بر می‌آید، تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه است. به همین خاطر اولین مرحله از آن، شناسایی جمعیت هدف یا تحقیقات بازار است، یعنی کسانی که مشتریان بالقوه محصول هستند و می‌بایست در مورد جذابیت‌ها و مزایای محصول آگاه شوند.

حتی می‌تواند افرادی را به دامنه‌ی مخاطبین شما اضافه کند که پیش از این کوچکترین برخوردی با آن نداشته‌اند. شما فقط یک کمپین بازاریابی را طراحی می‌کنید و در اینترنت قرار می‌دهید، ازاینجا به بعد همه‌ی کارها به دست مخاطبان انجام می‌شود. آن‌ها اگر محتوای شما را جالب بدانند شروع به اشتراک‌گذاری آن با دیگران می‌کنند. در بازاریابی مهندسی‌شده محتوایی که تولید می‌شود به‌طور تصادفی ویروسی نمی‌شود، زیرا در این روش همه‌چیز برنامه‌ریزی شده است. درواقع محتواها به‌طور عمدی و به شکلی مهندسی شده‌اند که واکنش مخاطب را برانگیزند.

استفاده از ویدئو برای ساخت محتوا یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی ویروسی است. برخلاف متن یا عکس، ویدئو فرصت آن را دارد که محصول یا خدمت مورد نظر را در زمان کافی معرفی کند و موجب آشنایی مخاطب با آن شود. به طور معمول نیز ویدئوها طرفداران بیشتری دارند و برای مخاطبان نسبت به عکس و متن، جذابیت بیشتری دارند. بهتر است ویدئو به شکلی خاص و سرگرم‌کننده ساخته شود تا احساسات مخاطب را درگیر کرده و او را علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری ویدئو با دوستان و آشنایانش کند. در هنگام استفاده از روش بازاریابی ویروسی پرسروصدا، همهمه و سروصدایی برای جلب توجه اکثر افراد جامعه ایجاد می‌شود.

تا به امروز کمپین‌های بسیاری از «ارسال و معرفی به یک دوست» برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود بهره برده‌اند. نحوه انتقال ویروس از بدن یک فرد به بدن فرد دیگر، به سرعت اتفاق می‌افتد و موجب مریضی فرد دوم می‌شود. در بحث بهداشت عمومی، این مورد چیزی نیست که فردی به آن علاقه داشته باشد ولی در بحث بازاریابی قضیه فرق می‌کند. انتقال سریع همان چیزی است که افراد در بازاریابی ویروسی به دنبال آن هستند. این نوع از بازاریابی که به آن وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) نیز گفته می‌شود، یکی از معروف‌ترین استراتژی‌ها برای رشد یک برند یا شناساندن یک محصول یا خدمت، به جامعه محسوب می‌شود.

در این کتاب با رویکردهای خلاقانه در بازاریابی بیشتر آشنا خواهید شد و خواهید آموخت که چطور در مسئله تبلیغات و بازاریابی خلاقانه عمل کنید. چالش این بود که یک سطل آب یخ روی سر خود بریزید، سه نفر دیگر را به چالش بکشید و کمک مالی به سازمان کنید. این به اندازه کافی ساده بود، درست است؟ این سادگی ممکن است به سرعت به ویروسی شدن کمپین کمک کند. به کار بر روی آن عناصری بپردازید که به بهترین وجه برای مکان شما مناسب هستند و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. این به کمک می‌کند تا به محتوا نگاهی بیندازید تا نام تجاری خود را با شخصیت های طراحی شده برای مخاطبان گسترده تان، تبلیغ کنید.

این تکنیک یکی از تکنیک‌های بازدارنده محسوب می‌شود و به این صورت است که شخص با معرفی یک محصول، افراد دیگر را از انتخاب‌های اشتباه دور می‌کند. در این روش فرد به صورت هشداری عمل می‌کند و به این طریق ارزش محصول به اشتراک‌گذاشته‌شده را بالا می‌برد. از این رو بهتر است به جای استفاده از محتواهای یک‌بارمصرف، از یک سری محتوا که به شکل سریالی تولید و پخش می‌شوند استفاده کنید تا تاثیر بیشتری را مشاهده کنید. به طور مثال شرکت ایرانسل برای افزایش نصب برنامه ایرانسل من از همین روش بهره برده است. این شرکت پیامی را مشخص کرده که در صورت ارسال لینک دانلود به دوستانتان و نصب برنامه توسط آن‌ها، حجم مشخصی از اینترنت همراه را به عنوان یک هدیه از طرف ایرانسل دریافت خواهید کرد.

هدف این وب‌سایت آن بود که مخاطبان را قانع کند اتفاقات ترسناک و رمزآلود فیلم واقعی است. البته، میریک و سانچز برای تبلیغ فیلم خود، فقط به همین کار بسنده نکردند و هم‌زمان، با انتشار پیام‌های آنلاین مختلف، شایعاتی در مورد واقعی بودن داستان فیلم منتشر کردند. بازاریابی ویروسی یکی از تکنیک‌های بازاریابی در فضای دیجیتال است که با هزینه کمی قابل اجرا است. این کمپین‌ها اگر سنجیده طراحی شوند، در مدت زمان کوتاهی نام شما را بر سر زبان‌ها می اندازند. اما در اجرای کمپین‌های بازاریابی ویروسی باید احتیاط کنید، چون یک حرکت نسنجیده می‌تواند نتیجه عکس بدهد و شما را روی موجی از احساسات منفی سرگردان کند. با توجه به سرعت و سهولت به‌اشتراک‌گذاری محتوا در بستر شبکه‌های اجتماعی، این استراتژی بیشتر در همین فضا منتشر می‌شود.

عمل متقابل به ما می‌گوید که وقتی چیزی را از دیگران دریافت می‌کنیم، موظف به پس دادن آن هستیم. یک کمپین ویروسی به اندازه محتوایی بستگی دارد که می‌خواهد مردم به اشتراک بگذارند. داشتن بیش از یک CTA یا پیام کلی می‌تواند مخاطبان شما را گیج یا حواس پرت کند و باعث کاهش اثربخشی کلی کمپین شما شود. محدود کردن پیام ویروسی به یک پیام ساده، آن را به یاد ماندنی و قابل دسترسی می‌کند. تبلیغات اطلاعاتی پراکنده هنگامی که هدف شما ویروسی است خوب عمل نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که به مخاطبان خود کمک می‌کنید چیزی را تحریک کنند که آن‌ها را به عمل سوق می‌دهد. وقتی محتوای ویروسی بازاریابی ایجاد می‌کنید که منجر به واکنش احساسی شدیدی می‌شود، بینندگان شما بیشتر درگیر این موضوع می‌شوند.

زیرا برای موفقیت در بازار پررقابت امروزی، باید از تبلیغات ویروسی هوشمندانه استفاده کنید تا به خوبی هدف و هویت برند خود را به مخاطبان معرفی کرده در ذهن آن‌ها باقی بمانید. در صورتی می‌توانید در امر وایرال مارکتینگ موفق شوید که راه‌های انتقال محتوا در این استراتژی را به خوبی یاد بگیرید. از این رو لازم است بدانید که ویروس‌ها از چه راه‌هایی بهتر تکثیر می‌شوند و چگونه همه‌گیرتر می‌شوند. در ادامه با روش‌های انتقال محتوا در بازاریابی ویروسی آشنا خواهید شد. محتواهایی که طنزآمیز باشند، به طور معمول توجه بیشتری را از مخاطبان می‌گیرند.

یعنی به کمک آن می‌توانید برند و محتوای خود را در معرض دید افراد بسیار زیادی قرار دهید. با استفاده از این روش آگاهی از برند خود را افزایش می‌دهید و به‌طور بالقوه هزاران مشتری جدید پیدا می‌کنید. تا به اینجای مطلب دانستیم که بازاریابی ویروسی چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد. حال بهتر است با چالش‌های پیش رو در این کمپین‌ها آشنا شویم تا بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم. با توجه به این چالش‌ها و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت آن‌ها می‌توان در عملکرد موفق بازاریابی ویروسی تاثیرگذار باشد. حتی می توان با تکنیک های تولید محتوا، محتوایی کاربردی و مفید برای مخاطبان و کاربران ایجاد کرد.

استفاده از محتواهایی مثل کوییزهای سفارشی‌سازی‌شده در شبکه‌های اجتماعی، میم‌های جالب، اینفوگرافیک‌های پربار، پازل‌ها و… از تکنیک‌های خوب بازاریابی ویروسی به حساب می‌آیند. در نتیجه، آن محتوا علاوه‌ بر مخاطب هدف، به‌سرعت و بدون صرف هزینهٔ زیاد در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد و گسترهٔ وسیع‌تری از مخاطبان با برند آشنا شده و به آن علاقه‌مند می‌شوند. البته برای موفقیت لازم نیست که هر کمپین بازاریابی ویروسی شود اما با توجه به مزایای ان بهتر است که این اتفاق رخ دهد. نکته ی جالب تر این است که برخلاف تصور عمومی، فیلم ها کمتر از سایر تصاویر بصری مانند تصاویر ثابت و اینفوگرافیک به اشتراک گذاشته می شوند. کاربران 60 درصد بیشتر از اینکه ویدیوها را توییت کنند و به اشتراک بگذارند تصاویر را توییت می کنند، بنابراین تصاویر تاثیر بیشتری نسبت به فیلم ها دارند.

اگر می‌خواهید مخاطبان با کمپین بازاریابی شما درگیر شوند، باید یک کار جدید و غیر قابل پیش‌بینی انجام بدهید که کسی قبل از شما انجام نداده باشد. رقابت در فضای مجازی این روزها بسیار سخت شده و راضی نگه داشتن مخاطب کار ساده‌ای نیست. کانون تبلیغاتی ایران نوین، اولین و بزرگ‌ترین کانون تبلیغاتی در ایران، با سال‌ها سابقه درخشان در تهیه و تدوین انواع تبلیغات ویروسی، به شما در رسیدن به این هدف بزرگ کمک می‌کند. وایرال مارکتینگ تشویقی از روش‎های ساده‌‎ای مثل بن تخفیف، پاداش، ارسال رایگان و… برای تشویق کاربران به افزایش تعامل و خرید استفاده می‌کند. این نوع از بازاریابی از انواع مختلفی تشکیل شده و دارای تکنیک‌های مختلفی است که با توجه به نوع کسب‌وکار می‌توان از هر کدام برای معروف‌تر شدن برند خود استفاده کرد. گفتنی است وایرال مارتینگ در کنار مزایای خوبی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است که می‌تواند بازاریابی دیجیتال شما را مورد تهدید قرار دهد.

وقتی نوبت به تبلیغ محتوا در رسانه های اجتماعی می رسد، پست های دارای تصاویر کوچک نیز بسیار بهتر از آنهایی هستند که فقط متن دارند. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه ، محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. مهم است که به یاد داشته باشید در این نوع کارزارها ، بخش عمده ای از کنترل به دست کاربران می افتد و این خطر وجود دارد که پیام به درستی تفسیر نشود و یا از آن استفاده غیر کاربردی شود. از طرف دیگر ، یک فعالیت ویروسی موفق می تواند برای نتایج برند شما معجزه کند. در این روش همه چیز مهندسی می‌شود و محتوای تولیدشده با برنامه‌ای که از قبل چیده شده است، ویروسی می‌شود.

حتی بدون نیاز به سرمایه‌ گذاری زیاد، محتوای وایرال (ویروسی) قابلیت آن را دارد که به مخاطبان زیادی در سطحی گسترده دسترسی داشته باشد. با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌ توانید در مدت زمان کمی حجم زیادی از ترافیک را به دست آورید. به این طریق سریع‌تر از چیزی که در بازاریابی سنتی اتفاق می‌ افتد، می‌ توانید کسب‌ و کار خود را گسترش دهید. در واقع این چالش با هدف اطلاع رسانی در خصوص بیماری نورون حرکتی در نظر گرفته شده بود و سرمایه قابل توجهی نیز در این زمینه برای پیشبرد فعالیت‌ های درمانی بیماری در نظر گرفته شد. این چالش در قالب ویدیو وایرال شد و توانست در زمانی کم به تکثیر بی‌سابقه‌ای دست یابد.

به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد نیز می‌تواند ویروسی شود. در این نوع بازاریابی ویروسی برخلاف تبلیغات مستقیم، فردی که برای عموم مردم جذاب و دوست‌داشتنی است باید به آن‌ها نشان دهد که از برند موردنظر استفاده می‌کند و از آن راضی است. اصلاً واضح است که ثبات و کیفیت طولانی‌مدت است که باعث موفقیت یک مجموعه (و البته، برنامۀ بازاریابی محتوای شما) می‌شود. با این حال، عجیب اینجاست که با وجود ساده بودن مساله، هنوز هم بسیاری از کسب و کارها هستند که نسبت به این موضوع، بی‌توجه هستند. در وایرال مارکتینگ، دیگر نباید از روش‌های بازاریابی سنتی استفاده کنید.

در نتیجه لازم است قبل از شروع این استراتژی، همه چیز را به خوبی بررسی کرده و با توجه به پتانسیل برند خود، از این نوع بازاریابی بهره ببرید. به همین دلیل می‌توان با استفاده از وایرال مارکتینگ جوانانی که زمان زیادی را در اینترنت می‌گذارند را جذب خدمات کسب‌وکار خود کرد. با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌توانید در مدت زمان کمی حجم زیادی از ترافیک را به دست آورید. به این طریق سریع‌تر از چیزی که در بازاریابی سنتی اتفاق می‌افتد، می‌توانید کسب‌وکار خود را گسترش دهید. در ابتدای محتوای تولیدشده خود، چه به صورت یک مقاله یا چه به صورت یک ویدئو، حرفی از کسب‌وکار خود به میان نیاورید. اکثریت کاربران تنها ابتدای مقاله را می‌خوانند یا فقط چند ثانیه اول ویدئو را می‌بینند و به همین دلیل لازم است در ابتدای محتوای تولیدشده از قلاب استفاده شود.

محتوا در این روش طبق یک استراتژی دقیق تولید می‌شود تا واکنش مخاطب را برانگیزد. گفتنی است بیشتر کمپین‌های بازاریابی موفق که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر عموم جامعه داشته‌اند، از روش مهندسی‌شده برای وایرال شدن محتوای تولیدی خود بهره برده‌اند. وقتی نوبت به ایجاد واکنش عاطفی می شود، مهم ترین مسئله تمرکز بر این است که چه نوع احساسی برانگیخته می شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که احساسات مخاطب را در روند محتوای خود متاثر کنید. احساسات مثبت تر مانند تعجب، خنده یا شادی در بازاریابی ویروسی ترجیح داده می شوند و احساسات منفی بیشتر مانند غم و عصبانیت کمک زیادی نمی کنند.

تکنیک دیگری که کمک زیادی به وایرال شدن تبلیغ می کند، استفاده از ویدئو است. کاربران شبکه های اجتماعی پر کاربر، بیشتر به دیدن ویدئو علاقه دارند. این نکته، از رفتار کاربران در اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک مشخص می شود. به همین دلیل، کسب و کارها سرمایه گذاری بیشتری برای تولید محتوای ویدئویی انجام می دهند. متخصصان علوم اجتماعی می‌گویند که هر فرد، شبکه‌ای از ۸ تا ۱۲ نفر در اطراف خود دارد که شامل دوستان، اعضای خانواده و همکارانش است. البته شبکه‌ی ارتباطی افراد مختلف متفاوت است و بستگی به جایگاه اجتماعی آنها دارد.

همین اواخر، Groove Watersports  پس از انجام یک فعالیت بازاریابی ویروسی با UpViral ، موفقیت خود را به اشتراک گذاشت. متخصصان محتوا مطالبی مانند، ویدیوها، بازی‌ها، پست‌های وبلاگ و موارد دیگری را که مصرف کنندگان می‌خواهند با دیگران به اشتراک بگذارند، ایجاد می‌کنند. هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید که بینندگان تا زمانی که محتوای شما را با شبکه‌های خود به اشتراک نگذارند، چشم از صفحه خارج نمی‌کنند. در هر ثانیه مصرف کنندگان با انبوهی از محتوا احاطه می‌شوند، چه در رایانه و چه در دستگاه تلفن همراه. برای جلب توجه به جای پیمایش در مبارزات انتخاباتی خود، باید یک تکنیک فریبنده فوری داشته باشید که آن‌ها را در مسیر خود متوقف کنید.

تولید محتوایی که شامل چیزی غیرقابل‌پیش‌بینی باشد، تکنیکی است که کاربران را مجبور می‌کند پیام را تا انتها تماشا کنند. بازاریابی ویروسی زمانی تأثیرگذارتر می‌شود که شامل جذابیت عاطفی باشد و احساسات مخاطب را درگیر کند، زیرا این نکته توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. در این بازاریابی کمپین‌هایی ایجاد می‌شود که در آن یک برند با کنایه به خود نگاه می‌کند. این روش اساساً بازاریابی ویروسی را از تبلیغات استاندارد متمایز می‌کند. این رویکرد در زمینه‌هایی که اصلاً با شوخ‌طبعی همراه نیستند به‌خوبی جواب می‌دهد. تبلیغات یا پیام‌های جنجالی فوروارد می‌شوند تا به موضوع داغ گفتگو تبدیل شده و به‌راحتی به‌عنوان یک ویروس منتشر شوند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری