سئو تصاویر در گوگل
سئو تصاویر: بهینه سازی عکس در سئو ۱۵ نکته طلایی سفینه
شاید لازم باشد چند تصویر را آزمایش کنید تا ببینید بدون کاهش بیش از حد سرعت بارگذاری صفحه، چقدر کیفیت را میتوانید حفظ کنید. با ارائه تصاویر متعدد از محصولات خود، میتوانید سرنخهای بیشتری به کاربر ارائه دهید که این موضوع میتواند باعث افزایش رتبه برای شما شود. این عامل میتواند سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهد و زمان دانلود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که میتواند منجر به UX مثبتتری شود. یک متن جایگزین بهتر برای تصویر قبل میتواند جملهی «یک کیک اسفنجی ویکتوریا تکه تکه شده با پودر قند» باشد. این جمله باعث تجسم بسیار بهتری از تصویر در ذهن کاربر و توصیف آن برای گوگل میشود.
در ادامه با معرفی پر کاربردترین پسوندهای تصاویر در وب، برای استفاده بهینه از آنها در وبسایت آماده میشویم. با این وجود، این نوع از فرمتهای تصاویر نیز در فضای وب کاربردهایی دارند. یکی از مهمترین کاربردهای تصاویر وکتور در فضای وب، استفاده برای طراحیهای برندینگ مثل لوگوهاست؛ یا برای مثال تصاویر با پسوند SVG کاربردهای متعددی در طراحی UI صفحات وب دارند. چون مخاطبِ فضای وب، زمان و حوصله کافی برای خواندن یک صفحه خشک و خالی را ندارد. کاربری که در گوگل جستجو میکند، پیش از هر چیز، دنبال ارزش است و خیلی هم سریع میخواهد به این ارزش برسد.
برای حذف همیشگی یک صفحه از تگ نوایندکس یا فایل Robots.txt استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بهتر با هر ابزار مقالات زیر را در آکادمی وبسیما مطالعه کنید. خوشحالیم که محتوای این صفحه که زحمت و انرژی زیادی برای آن صرف شده توانسته مورد توجه شما قرار بگیرد. برخلاف سایت tinypng که تصاویر با حجم بیشتر از 5 مگابایت برا قبول نمیکند در این سایت محدودیت سایز به 9 مگابایت افزایش یافته و امکان ارسال 10 تصویر به صورت همزمان در نظر گرفته شده است. شما میتوانید تا 20 تصویر را به صورت همزمان در این ابزار وارد کرده و نسخه بهینه شده آنها را در یک فولدر زیپ شده دریافت کنید.
ما انسانها موجوداتی به شدت بصری هستیم و هیچ چیزی مانند یک تصویر جذاب توجه ما را جلب نمیکند. مشهد سئو متشکل از چند تیم تخصصی برای ارائه خدمات توسعه فروش آنلاین و وب برندینگ است، فعالیت اصلی ما در زمینه آموزش سئو و اجرای پروژههای سئو در مشهد میباشد. تگ alt تصاویر چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله کلیک کنید. حالا که به خوبی با داستان تولد تگ alt آشنا شدید، میخواهیم به موضوع اصلی مقاله بپردازیم. به عبارت سادهتر، کاربران میتوانستند بدون وارد شدن به سایتها، تصاویر موجود در آنها را دانلود کنند. همانطور که گفتیم این فرمت برای تصاویر گرافیکی و فایلهای برندینگ مناسب است.
دقت نمایید که هر بخش از محتوای شما باید با کمک سئو تصاویر خواناتر و برای کاربر جذاب تر باشد تا نرخ پرش کاربران شما کاهش یابد. با ساخت تصاویر با کیفیت بالا که مرتبط با محتوای شما بوده و با هدف وب سایت شما هماهنگ هستند، شروع کنید. تصاویر باید از نظر بصری جذاب، غیر کپی و دارای ارزش افزوده به تجربه کاربر باشند. در عصر دیجیتال، محتوای بصری به ابزاری قدرتمند برای جذب کاربران، انتقال اطلاعات و موفقیت در بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. سئوی تصاویر نقشی اساسی در به حداکثر رساندن پتانسیل محتوای بصری با بهبود دید موتورهای جستجو، افزایش تجربه خوب کاربر و جذب ترافیک ارگانیک ایفا می کند. سئوی تصاویر فراتر از قابلیت افزایش بازدید از طریق موتورهای موتورهای جستجو است زیرا تصاویر با کیفیت و سئو شده کمک می کند که کاربران کم بینا از طریق صفحه خوان ها به محتوای شما دسترسی داشته باشند و آن را درک کنند.
علاوه بر تولید محتوای عالی، تصاویر با کیفیت و یونیک نیز برای سئو مهم هستند. یک مطالعه اخیر که ۱ میلیون نتیجه جستجوی گوگل را با جزئیات تجزیه و تحلیل کرد، به این نتیجه رسید که صفحات وبی که دارای حداقل یک تصویر هستند، رتبه بهتری نسبت به محتوای بدون تصویر دارند. احتمالا تاکنون برای آپلود عکس در سایت خود از این روش قدیمیاستفاده مینمایید که یک عکس بسیار حجیم و بدون متن جایگزین را از اینترنت یافته و به سایت خود اضافه نموده اید. علاوه بر آن، موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر شما را بدون متن جایگزین بخوانند. تصاویر بزرگ و سنگین میتوانند سرعت بارگذاری صفحه را به شدت کاهش دهند. وقتی صفحهای دیر بارگذاری شود، کاربران صبر نمیکنند و سایت را ترک میکنند.
یکی از چالشهایی که همهی ما هنگام تولید محتوا یا بهینهسازی صفحات سایت با آن برخورد میکنیم، دوراهی استفاده از فرمت png یا jpg برای تصاویر؛ یا دوراهی ذخیره و استفاده از تصویر با پسوند jpg یا jpeg است. شناخت انواع این فرمتها به ما کمک میکند تا یکبار برای همیشه درک درستی از تصاویر، نحوه ذخیرهسازی و استفاده از آنها پیدا کنیم. گوگل در جدیدترین دستورالعمل نمایش فایلهای تصویری اعلام کرده است که دو عامل مسیر فایل (ساختار URL) و نام فایل، برای رتبهبندی تصاویر در نتایج جستجو بسیار اهمیت دارند. شما با سئو کردن تصاویرِ هر صفحه از سایت، صرفا به سئو شدن خود صفحه کمک نمیکنید. بلکه با سئو عکس ها، کمک میکنید این تصاویر در نتایج جستجو (بخصوص در بخش تصاویر گوگل) نمایش داده شده و از این طریق هم بازدید جذب میکنید.
هر تصویر، ویدئو، فایل صوتی یا المان گرافیکی که در صفحه استفاده میکنیم بخشی از محتوای آن بوده و بر تعیین موضوع و کیفیت از دید کاربر و رباتهای گوگل تاثیرگذار است. انتخاب متن جایگزین مناسب، استفاده از تصاویر اختصاصی و کپشن نویسی روی تصویر تکنیکهایی هستند که به تقویت مفهوم کلیدی در محتوا کمک میکنند. علاوه بر مشکلات قانونی و حقوقی، در یک مطالعه تحقیقاتی آمده است که یک شرکت فعال در حوزه سئو سعی داشت تأثیر تصاویر تکراری در رتبهبندی سایتها در گوگل را بررسی کند. نتیجه این تحقیق نشان میدهد انتشار تصاویر دستاول و منحصربهفرد کمک میکند رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی وب و جستجوی تصویری گوگل بهبود پیدا کنند. همیشه کلمات کافی نیستند و شما نیاز دارید تا از راههای دیگری منظور و مفهوم خود را به مخاطب برسانید.
در خصوص سئو عکس در مبحث محصولات و فرآیند استانداردسازی آنها این موضوع بیشتر قابل درک خواهد بود. در این بخش ابزارهایی مانند ahrefs و semrush می توانند در مواردی مفید واقع شوند. زیرا ممکن است همه افراد ندانند که شما برای جستجو محصول در وبسایت چه عملکردهایی را بررسی خواهید کرد. اضافه نمودن بخش کپشن به تصویر موجب می گردد که سایت شما با قدرت تر جلوه داده شود. این موضوع بدین معناست که رنک مث بخش کپشن را به بخش سئو عکس شما اضافه می کند. به عبارت دیگر اگر تصاویر را بخش گالری تصاویر پلتفرم وردپرس بررسی کنید، در این بخش قسمت افزودن کپشن را مشاهده نخواهید کرد.
همچنین استفاده از تصاویر در نقشه سایت و اضافه کردن آدرس عکسها در نقشه شانس دیده شدن سایت را افزایش میدهد. پیش از ارائه چک لیست سئو تصاویر و صحبت در مورد نکاتی که برای انتخاب تصاویر مناسب و استفاده صحیح از آنها در محتوا حائز اهمیت هستند، باید از اهمیت سئو عکس در رتبهبندی سایتها مطلع باشید. در چک لیست سئو محتوا، تاکید زیادی به انتخاب تصاویر مناسب برای متن میشود. تصور کنید به دنبال چیزی مانند یک محصول هستید و در جستجوی آن سایتهای مختلفی را بررسی کردهاید اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیدهاید. در این شرایط بهترین و سریعترین راه مراجعه به بخش تصاویر موتور جستجو و پیدا کردن محصولی مشابه چیزی است که به دنبال آن بودید. با توجه به تحقیقیاتی که در مورد سئو تصاویر صورت گرفته است، مشاهده شده که بیش از 55 درصد جستجوها حاوی یک نتیجه تصویری بوده است و تصاویر در صفحه رتبه بندی نتایج جستجو بالاتر از همیشه نشان داده میشود.
همانطور که در گفته های بالا ذکر شده است که انجام بهینه سازی تصاویر طبق سئو ممکن است زمانبر باشد. بدین ترتیب اگر در خصوص استفاده از این روند آماده می باشید پیشنهاد ما می شود در صورتی که قبلا از پلتفرم وردپرس استفاده کرده اید، راه حل های به خصوصی در این بخش نیز وجود خواهد داشت. مهم ترین راه حل های موجود در این خصوص مربوط به استفاده از ابزاری مانند notably، WP smush، shortoixel و imagify می باشد. بدین ترتیب می توانید ابزارهای موجود را نصب و فعال سازید و به راحتی از آنها استفاده کنید. این ابزار بسیار آسان بوده و تنها با روش drag and drop امکان استفاده را برای شما راحت کرده است. ابزار imageoptim بقیه موارد را بهینه سازی می کند و فایل عکس مربوطه را در بخش اصلی قرار می دهد.
چنین وبسایتی نهتنها قابل اعتماد نیست بلکه مطالب آن در ذهن نخواهد ماند. هدف اصلی الگوریتم ونیز که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، ارائهی مرتبطترین و بهترین نتیجهها بر اساس نتایج جستجوی محلی (Local) کاربران بود. تا قبل از این الگوریتم، گوگل نتایج جستجو را عمدتاً بر اساس کلمات کلیدی و محتوای صفحات رتبهبندی میکرد و توجه چندانی به موقعیت جغرافیایی کاربر نداشت. عنوان تصویر (Title Tag) یکی دیگر از عناصر مهم در بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو است. البته اگرچه این موضوع به اندازه متن جایگزین (Alt Text) شناخته شده نیست، اما نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و سئو سایت ایفا میکند. ازجمله مهمترین اصول سئوی عکس میتوان به نوشتن «متن جایگزین» (Alt Text) توصیفی برای تصویر، کاهش حجم و انتخاب فرمت مناسب عکس برای نمایش در صفحات وب اشاره کرد که در ادامه بهطور مفصل به آنها میپردازیم.
کافئین یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکسگذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای بهروزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیلتر شد. مهمترین نکته این است که مطمئن شوید تصویر و متن جایگزین با صفحه مرتبط هستند. بارگذاری تنبل (lazy loading) در واقع یک روش سئوی محلی بسیار عالی است و به تکنیک انتظار برای بارگذاری تصاویر در یک وب سایت تا زمانی که نیاز باشد اشاره دارد. تصاویر تا زمانی که در صفحه کاربر نمایش داده نشوند، بارگذاری نمیشوند.
این باعث کند شدن سرعت سایت و در نتیجه رتبه پایینتر در نتایج جستجو گوگل میشود. راهحل چیست؟ باید حداکثر عرض صفحات سایتمان را پیدا کنیم و ابعاد عکس ها را با آن تنظیم کنیم. برای این کار هم می توانیم از ابزارهای ویرایش عکس یا ابزارهای آنلاین استفاده کنیم. اساسا کاربران به محض بازدید از یک وب سایت ابتدا تمام عکسهای صفحات را اسکن میکنند، سپس تصمیم به مطالعه متن میگیرند. به بیان بهتر تصاویر یکی از مهمترین عناصر صفحات سایت میباشند که در افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران تاثیرگذارند.
فرض کنید در یک رستوران هستید و میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد نوشابههای موجود در لیست نوشیدنیها داشته باشید. میتوانید فهرست را با گوگل لنز اسکن کنید تا گوگل جزئیاتی در مورد نوشابههای مختلف ارائهشده در اختیارتان قرار بدهد. میتوانید از GTmetrix برای مشاهده FCP و کل زمان بارگذاری تصاویر در صفحه انتخابی خود استفاده کنید. نزدیک بالای صفحه، روی زبانه «Waterfall» کلیک کنید و «Images» را انتخاب کنید. یکی از بهترین راهها برای کاهش تعداد درخواستهای تصویر در یک صفحه، استفاده از بارگذاری تنبل است. در این گزارش میتوانید بفهمید چه میزان از تصاویر شما، دارای عرض یا ارتفاع واضح نیستند؛ یعنی اندازه آنها در کد HTML سایت مشخص نشده است.
سئو تصاویر، بخش مهمی از بهینهسازی موتورهای جستجو است که به شما کمک میکند تا تصاویر سایتتان در نتایج جستجوی تصویری گوگل رتبه بهتری کسب کنند. نکاتی که در بخش مطرح گردید همه مهم هستند و میتوانند به شما در کسب رتبه مناسب در بخش تصاویر گوگل کمک کنند. اما مهمترین نکتهای که باید به آن دقت کرد، تاثیر بارگذاری تصاویر در سرعت سایت است. منظور ما از چک لیست سئو تصاویر، فهرستی از مواردی است که باید هنگام بهینه سازی تصاویر سایتتان برای موتورهای جستجو به آنها توجه کنید. این چک لیست به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که تصاویر شما نه تنها جذاب و مرتبط هستند، بلکه به بهترین شکل ممکن برای موتور جستجوی گوگل قابل درک هستند. در خصوص عکس های تزیینی بایستی این نکته را در خصوص سئو عکس به یاد داشته باشید که محتوای انتخابی بایستی همراه با کلیدواژه باشد.
فایلهای GIF در زمان فشردهسازی افت کیفیت پیدا نمیکنند اما معمولا حجم آنها زیاد است و بارگذاری صفحه را کند میکنند. بنابراین نباید در استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در نام فایل عکس زیادهروی کنید، چون ممکن است به نظر گوگل اسپم به نظر برسد و در نهایت بهدلیل «اشباع کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) جریمه شوید. کیورد استافینگ از استراتژیهای سئو کلاهسیاه است که در آن بخشهای مختلف صفحه وب را از کلمات کلیدی مرتبط پر میکنند. نام فایلهای تصویری نقش مهمی در کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوا و ارتباط تصاویر شما با جستارهای کاربران دارد. بنابراین شما باید تصاویر خود را با استفاده از نامهای توصیفی ذخیره و آپلود کنید.
زمان بارگذاری یک صفحه از سایت ما تاثیر زیادی بر تجربه کاربری داشته و تصاویر هم نقش مهمی در آن دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله وبسیما با موضوع روشهای کم کردن حجم عکس و تاثیر آن بر سئو را مطالعه کنید. این قسمت کمی ممکن است مشکل باشد؛ چون ما هم میخواهیم عکسمان باکیفیت بالا باشد و هم نمیخواهیم انقدر بزرگ باشد که سرعت لود صفحه را پایین بیاورد. سرعت صفحه هم یکی از معیارهای سئو سایت است که بر تجربه کاربری اثرگذار است. کاهش سایز تصویر از دیگر نکات مهم سئو تصویر است که تقریباً تمام سئوکاران حرفهای انجام میدهند.
جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع). اگر چه به نظر نمیرسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود. هنگامیکه تصویر دانلود نمیشود، یک کادر تصویر با تگ alt در گوشه بالا سمت چپ ظاهر میشود.
این ابزار یک همراه کامل برای برنامهریزی استراتژی سئو و تولید محتوای هدفمند است. کلمات کلیدی بلند عباراتی هستند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل میشوند. هدف استفاده از این کلمات، جذب کاربرانی است که دقیقاً میدانند بهدنبال چه چیزی هستند. این کلمات با وجود اینکه جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را بهوضوح مشخص میکنند. کلمات متوسط در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، رقابت کمتری دارند و شانس رتبه گرفتنشان در گوگل بیشتر است؛ بااینحال، ممکن است هدف جستجوی کاربران همچنان کاملاً مشخص نباشد. الگوریتمهای گوگل به قواعد و قانونهایی گفته میشود که گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها از آنها استفاده میکند.
در رابطه با سئوی تصاویر و بهینه سازی عکس برای وب سایت در وبینار سئو سایت فروشگاهی صحبت کردیم، پیشنهاد میکنم این ویدیو را هم ببینید. ابتدای مقاله هم گفتم که تصاویر در سرعت سایت ما تاثیر خوبی دارند، اما اگر حواسمان را جمع نکنیم به سئو سایت حتی ضربه هم میزنند. اما با روی کار آمدن الگوریتم Rank Brain، اهمیت سرعت از قبل هم بالاتر رفت. پس توصیه میکنم تصاویر بی ربط در مقالات و صفحات سایت خودتان نگذارید. در حداقل ترین حالت ممکن، بهتر است کلمه کلیدی صفحه تان را به انگلیسی در گوگل جستجو کنید، سپس از میان تصاویر، عکس های مرتبط را دانلود و در صفحه بگذارید. متن جایگزین تصویر، توضیحی در مورد عکس است که در صورت لود نشدن عکس، نمایش داده میشود.
بنابراین مطمئن شوید که ویژگی طول و عرض را برای تصاویر و ویدیوهای وبسایت تعریف میکنید. با این کار مرورگر از قبل فضایی را به نمایش محتوای بصری اختصاص میدهد و در نهایت پرش محتوای تصویری در صفحه در زمان بارگذاری آن برای کاربر جلوگیری میشود. در دنیای دیجیتال امروزی، محتوای بصری نقشی حیاتی در جذب کاربران و انتقال موثر اطلاعات ایفا می کند. تصاویر نه تنها تجربه کلی کاربر را در یک وب سایت بهبود می دهند، بلکه فرصتی برای افزایش دیده شدن در موتورهای جستجو از طریق جستجوی تصویر فراهم می کنند. آخرین موردی که در چک لیست سئو تصاویر قرار داشته و توجه به آن به بهینهسازی سایت از طریق تصاویر کمک میکند، اضافه کردن تصاویر به نقشه سایت است. این کار کمک میکند که گوگل دسترسی راحتتری به تصاویر موجود در سایت ما داشته باشد و جزئیات بیشتری از سایت و موضوع آن را درک کند.
تولید محتوای صوتی و تصاویر شما میتوانند در جستجوی تصویر گوگل رتبه بالاتری داشته باشند و ترافیک بیشتری را به وب سایت شما وارد کنند. بر اساس دادههای سال ۲۰۱۸ از Jumpshot، بیش از ۲۰٪ از تمام جستجوهای وب ایالات متحده در Google Images انجام میشود. همچنین آماتورها و متخصصان سئو کاملا میدانند که بهینه سازی تصاویر برای وب سایت شما ارزش زمان صرف شده را دارد. محبوبیت و میزان استفاده از یک تصویر نیز در رتبهبندی آن تأثیر دارد. هرچه یک تصویر بیشتر در صفحات مختلف و سایتهای معتبر استفاده شود، شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر دارد.
برای افزایش خوانایی فایل های تصویری خود توسط موتورهای جستجو نام فایل ها را به صورت انگلیسی بنویسید تا گوگل بهت و سریعتر به آن رتبه بدهد یعنی به جای کلمه آموزش موفقیت بنویسید، success training. شما میتوانید برای خلق تصاویر جذاب از ابزارهای آنلاینی مثل freepik (+) یا ابزارهای آفلاینی مثل فتوشاپ (+) یا برای موبایل از اپلیکیشن هایی مثل اینشات استفاده نمایید. فقط دقت نمایید که اگر از ابزارهای آنلاین استفاده میکنید برای سئو تصاویر تولیدی باید عکس و لوگو خود را اضافه کرده و با تغییرات زیاد تصاویر را به صورت ویژه شخصی سازی نمایید. این افزونه ها همچنین به شما کمک خواهند کرد تا تصاویر وبسایت شما به صورت واکنشها مقیاس بندی شوند. بدین منظور اگر تصویری را که حدود 1080 پیکسل عرض دارد آپلود کنید و اگر کابری این عکس را در موبایل خود مشاهده کند، این تصویر با عرض 1080 پیکسل نمایش داده نخواهد شد.
سعی کنید واقعا تصویر را در Alt توصیف کنید و در صورت امکان از کلمات کلیدی هدف در تصویر استفاده کنید. پس از اینکه عکس مورد نظر را انتخاب و دانلود کردید، میتوانید با اعمال تغییرات کوچک آن را سفارشی کنید. آپلود محتوای جدید و منحصربهفرد یا به اصطلاح Uniq تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. برای این کار میتوانیم عنوان، توضیحات و URL تصاویر را در نقشهٔ سایت تصاویر وارد کنیم؛ اما اگر وبسایتی داریم که با وردپرس طراحی شده است میتوانیم بهصورت خودکار تصاویر خود را به نقشه سایت اضافه کنیم. افزونههایی مثل Yoast SEO یا Rank Math در انجام این کار به ما کمک میکنند. لنز گوگل روز به روز محبوبتر میشود و شما باید سعی کنید تصاویرتان برای آن بهینه کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری